חדשות

פחות שעות שינה בגילאי הביניים מגבירות סיכון לדמנציה בזיקנה

מחקר בינלאומי מצא: שינה בת 6 שעות או פחות בגילאי 60-50 מובילה לסיכון מוגבר לדמנציה בעתיד

התעוררות, דפוסי שינה. אילוסטרציה

אנשים שבגילאי 60-50 ישנים שש שעות או פחות ביממה נמצאים בסיכון מוגבר כדי 30% ללקות בדמנציה בהמשך החיים לעומת מי שהשינה שלו נמשכת שבע שעות ומוגדרת כנורמלית. כך עלה ממחקר חדש שפורסם אתמול (ג') ב-Nature Communications.

את המחקר הוביל צוות שכלל חוקרים מצרפת, מהולנד ומבריטניה שהתמחותם באפידמיולוגיה של הזיקנה ומחלות ניווניות של מערכת העצבים (המחברת הראשונה של הדו"ח ד"ר Séverine Sabia) כשלצידם מומחים בפסיכיאטריה.

הצוות עקב במשך 25 שנה אחרי 7,955 אזרחי בריטניה, 33.1% מהם נשים בגילאי 55-35 וכולם עובדי השירותים הציבוריים. בתקופת המעקב, שבמהלכה משתתפי המחקר נתבקשו למלא שאלונים מדי כמה שנים על שינויים במשך השינה שלהם, 521 מהם פיתחו דמנציה.

החוקרים הגיעו למסקנה שיש קשר בין משך שינה מופחת מהנורמלי לבין הופעת הדמנציה ללא קשר למצב סוציו-דמוגרפי, התנהגותי, מחלות לב, מחלות מטבוליות ומחלות נפש.

בדו"ח המחקר צוין כי החל משנת 1985 גויסו לצורך הפרויקט 10,308 אנשים אבל לגבי 7,959 מהם היה תיעוד על משך השינה מאז היו בני 50 או 60 והשינויים החלו להיראות כעבור עשור או שני עשורים. רוב מקרי הדמנציה היו בקרב גילאי 70 (גיל חציוני 77.1 שנה).

מחברי הדו"ח הדגישו כי שינויים בדפוסי השינה שכיחים בקרב אנשים עם אלצהיימר או מחלות דמנטיות אחרות וזאת עקב דיסרגולציה במחזור שינה-ערות כתוצאה מתהליכים פתופיזיולוגיים הקשורים בדמנציה שמתרחשים בהיפוקמפוס ובגזע המוח.

מחקרים קודמים מצאו שינה קצרה מהנורמלי או ארוכה קשורה לסיכון מוגבר לירידה קוגניטיבית אלא שרוב המחקרים הללו התבססו על מעקב שנמשך לא יותר מעשר שנים.

נושאים קשורים:  שעות שינה,  דמנציה,  מחקר,  חדשות
תגובות